Ostatnio miałem okazję pracować z Hondą Civic 1.5 Turbo Kuby z 2018 roku, wyposażoną w manualną skrzynię biegów i kilka modyfikacji. Zadaniem było zoptymalizowanie mapy silnika za pomocą systemu Ktuner na sterowniku Keihin. Po kilku próbach na ulicy mając poprawnie działająca kalibrację udaliśmy się na hamownie. Finalnie mamy taki wynik: 219,9 KM@5584 rpm i 321,7 NM@3817 rpm.
Modyfikacje:
- Wydech Ultera robiony na wzór wydechu z type R+przepustnica,
- dolot MST Performance,
- IC Wagnera
Honda Civic 1.5 Turbo posiada przycisk ECO, który po włączeniu aktywuje „delikatnie” poprawioną seryjną mapę. Różnice między mapami można zaobserwować na wykresie, co pozwala na łatwe przełączanie się między nimi w zależności od potrzeb kierowcy w trakcie jazdy.
Oprócz wzrostów mocy system pozwala zaawansowane zarządzanie strategią VSA (kontroli trakcji), które w przypadku tzw. chip tuningu pozostaje niezmienione.
Dzięki szybko działającemu cofaniu zapłonu przy aktywnym Ktuner Advanced VSA cofanie przepustnicy przez system VSA jest znacznie mniej agresywne i utrzymuje się na krawędzi trakcji bez spadku ciśnienia doładowania i agresywnych ruchów przepustnicy.
Fabryczny system VSA interweniuje głównie poprzez cofnięcie przepustnicy podczas poślizgu. Jak pokazano poniżej, po zerwaniu przyczepności ECU nadmiernie próbuje skompensować, zamykając szybko przepustnicę w celu odzyskania przyczepności. Zielona linia reprezentuje komendę przepustnicy, która, jak widać, jest agresywnie cofana podczas poślizgu kół.
Przy włączonym zaawansowanym VSA, ustawionym na Aggressive Ignition Pullback/Light Throttle Pullback, na poniższym wykresie widać, że RPM i VSS mają małe nierówności, w których przyczepność jest na skraju zerwania. Korzystając z bardziej agresywnych ustawień cofania zapłonu, system VSA ECU jest w stanie utrzymać trakcję i utrzymać moc na ziemi podczas jazdy. W tym przykładzie nie było żadnej interwencji przepustnicy, ale można zauważyć kilka procent cofnięcia, aby utrzymać sięna krawędzi trakcji podczas przyspieszania
System Ktuner pozwala na modyfikację różnych parametrów silnika, takich jak zapłon, paliwo, kąt wałka rozrządu oraz innych parametrów. Dzięki temu można dostosować mapę silnika do indywidualnych potrzeb i oczekiwań, jednocześnie dbając o osiągi i zużycie paliwa. Warto dodać, że modyfikacja mapy silnika za pomocą systemu Ktuner jest bezpieczna dla silnika, o ile przestrzega się zaleceń producenta i nie przekracza się dopuszczalnych wartości parametrów.