Jeśli tuner, który ustawia Wam mapy Hondy używa kości o pojemności 512 b to istnieje możliwość wgrania 2 map do jednego układu i przełączania się miedzy nimi podczas jazdy używając przełącznika. To nie jest przełączanie się miedzy mapą seryjna zaprogramowaną na stałe w ECU, tylko 2 niezależnymi mapami „strojonymi”
Takim sposobem możemy mieć 2 kompletnie rożne mapy np. jedną pod paliwo 98 lub 100 oktanów i jedna pod 95 z delikatnie cofniętymi zapłonami na wypadek zalania „chrzczonej” wachy. Lub z innymi ustawieniami np. punktu załączenia/wyłączenia VTEC-a , wentylatora chłodnicy itd, innych parametrów procedury startu itd..
Tuner może więc wam wgrać 2 mapy w jeden układ a czy go wykorzystacie będzie zależne od Was i posiadania urządzenia zwanego 2timer.
Urządzenie kosztuje w USA ok 30$ plus koszta wysyłki.
Ale … można go również wykonać samemu lub poprosić elektronika który wykona go za nas – wtedy cena i tak będzie dużo, dużo mniejsza od produkt Moates i będzie oscylować w okolicy 20-30 zł.
Oczywiście jeśli wykonamy go w całości sami, to koszta będą jeszcze mniejsze a satysfakcja dużo większa 🙂
Jak to działa?
Otóż używając przełącznika który zwiera do masy nóżkę Vpp i Vdd zmieniamy linie adresową układu, ecu zaczyna czytać „górną” lub „dolna” część układu.
Co będzie potrzebne?
- Podstawka pod układ DIP28
- Rezystor 4,7k lub 10k
- Przełącznik jedno-pozycyjny, forma-kształty dowolne
- Układ SST 27SF512
- Opcjonalnie można wypalić płytkę ze ścieżkami i zmontować układ który będzie wyglądał jak oryginalny od Moates.
Raczej nie polecam lutować bezpośrednio do nóżek układu, aby nie narażać go na przegrzanie. Można się „wlutować” bezpośrednio do płytki ECU lub do podstawki.
Jak nagrać mapy?
Możemy użyć aplikacji Bin Stacker/Splitter która jest częścią programu TunerPro.
http://www.tunerpro.net/downloadApp.htm
lub wydzielonego Bin Stacker/Splitter-a jako osobny program:
http://www.tunerpro.net/downloadUtils.htm
Albo uzyc scryptu Orthello pod adresem:
http://www.ronsoft.nl/BRE/2in1.php
Tymi sposobami połączymy dwa BINy 32k w jeden plik 64k.
Używając softu programatora również można wgrać 2 mapy:
1. Pierwszy BIN wyczytujemy do bufora od 0000 do 7FFF, natomiast drugi BIN od 8000 do FFFF (offset = 8000) i „wypalamy”.
Schemat połączeń.
Comment
Jarek
Czy ja dobrze rozumiem ze schematu połączeń że pin 1 nie powinien być wlutowany w płytkę ECU, natomiast piny 14 i 28 tak?